Clone vs Brand

Hvad er en klonet golfkølle?

Klonede golfkøller skal ikke forveksles med de original de efterligner. Alligevel er de udført i de samme materialer, har det samme design og den samme opbygning, og de giver en mindst lige så god spillefølelse som originalerne. Det største marked for klonede golfkøller er USA, med flere miljoner solgte golfkøller under årenes løb. Målet med kloning/imitering er at tilbyde de samme egenskaber som originalen gør, men med et mere prisbilligt alternativ for golfspilleren.

En klonet/imiteret golfkølle ligner konceptet med computerkloner. I midten af 80-tallet introduceredes klonede/imiterede computere på PC-markedet. Nogle af dem, som f.eks. Compaq, blev senere store varemærker.

Kvalitet, spillefølelse, pris

I efteråret 2004 gjorde den svenske kanal Tv4 plus i programmet "Golftimmen" en sammenlignelse mellem klonede golfkøller og mærkeskøller. Spørgsmålet var om man kunne købe sig et bedre handicap med dyre og mere kendte køller eller om man lige så godt kunne købe deres klonede fætre. Kanalens uafhængige tester viste at køllene fik slående lige så gode resultat, med nogle undtagelser for jernkøllerne, hvor vores klonede køller viste et bedre resultat i nogle tester.

Grunden til, at du betaler meget mere for en mærkeskølle er, at du går på markedsføringen! Omkostningen for udviklingen og fremtagelsen af køller er ikke i nærheden af omkostningen for markedsføringen. Vidste du f.eks. at uafhængige undersøgelser har vist, at op til 70 % af salgspriset på en mærkeskølle, består af markedsføring og udvikling af varemærket? 2004 års Mastersvindere, Phil Mickelson, tegnede et femårigt kontrakt med Callaway til en værdi af en kvarts milliard.